A likopin szerepe...
A karotinoidok egészségmegőrző, betegségmegelőző hatásait régóta jól ismerjük. A szakirodalomban az utóbbi időkben részletesen ismertettek egy olyan karotinoidot, amely igen erőteljes antioxidáns, vagyis szabadgyök-megkötő tulajdonságú. Ez a likopin, ami egyes zöldségek, gyümölcsök piros színéért felel. A legnagyobb mennyiségben a paradicsom tartalmazza.
A legtöbb karotinoid, így a likopin is az érés fázisában halmozódik fel. A zöld bogyók likopintartalma alig éri el az 1 mg/100 g-os értéket, amely az érés során 6-16 mg /100 g-is is megnőhet.
A likopin hőhatásra és oxidációra érzékeny. Paradicsomsűrítményekből sokkal jobban felszívódik, mint magából a paradicsomból. Ennek részben az az oka, hogy a sűrítményekben lévő likopin már nem a növényi sejtek zárt belsejében van megkötve, hanem szabadon található, másrészt a feldolgozás során sokkal jobban felszívódó kémiai módosulatokká alakul.
Már régóta tudjuk, hogy a sok zöldséget és gyümölcsöt fogyasztó emberek körében alacsonyabb a rákos megbetegedések előfordulása. A jeruzsálemi Héber Egyetem kutatói kimutatták, hogy a paradicsom színanyagát adó növényi festék, a likopin el tudja pusztítani a szájüregi laphámsejteket mesterséges sejttenyészetben.
A magas likopin tartalmú élelmiszerek fogyasztása és a nyomában kialakuló nagy likopin vérszint hatására jelentősen csökken a prosztata-, a tüdő és a gyomorrák kockázata, és hasonló, de gyengébb összefüggés körvonalazódik a hasnyálmirigy-, a vastagbél-, a nyelőcső-, a szájüregei-, az emlő- és a méhnyakrák esetében is.
A Harvard Egyetem kutatói egy 48 ezer férfi bevonásával hat éve futó vizsgálatban ki tudták mutatni, hogy azoknál a férfiaknál, akik hetente legalább tíz alkalommal ettek olyan ételt, amely paradicsomot vagy paradicsomszószt tartalmazott, 45 %-kal kisebb eséllyel alakult ki prosztatarák. Akik hetente 4-7 alkalommal ettek paradicsomos ételt, azoknál a tumor kialakulásának esélye további 20%-kal alacsonyabb volt, mint a kontrollcsoportnál.
A likopinnek előnyös szerepet tulajdonítanak a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésénél is. Tudjuk, hogy a szívbetegségek egyik fő oka az érelmeszesedés, ezért ennek megakadályozása kulcsfontosságú a megelőzésben. Az antioxidánsok képesek arra, hogy lassítsák az érelmeszesedés folyamatát, mert gátolják a sejteket károsító oxidációs folyamatokat, konkrétan a kis sűrűségű lipoproteinek esetében. A John Hopkins Egyetem kutatói megállapították, hogy azok a dohányosok, akiknek a szervezetében kevés a karotinoid, fokozott kockázattal néznek szembe a szívbetegségek szempontjából. A litván és svéd lakosság körében végzett vizsgálatok pedig összefüggést találtak a vér alacsony likopinszintje és a koszorúér állapota között. Egy harmadik kutatás 10 európai országra terjedt ki; ennek végkövetkeztetésa az volt, hogy az alacsony antioxidáns szint növeli az akut szívbetegség kockázatát.
A likopin és más karotinoidok, valamint az E-vitamin bevitele megakadályozza az úgynevezett "rossz" (vagyis az LDL) koleszterin oxidációját. A torontói egyetem kutatói úgy találták, hogy azoknak az embereknek a vérében, akik egy héten át paradicsomlét, spagettiszószt és likopin-koncentrátumot fogyasztottak, a likopin szintje kétszeresére nőtt. Bár a koleszterinszintben nem mértek változást, az oxidált LDL koleszterin szintje jelentősen alacsonyabb volt a likopinbevitelben részesülteknél. A kutatók javaslata szerint a megszokott étkezésünkben szereplő zöldségek és gyümölcsök mellett napi egy pohár paradicsomlé, esetleg paradicsomleves vagy négy evőkanálnyi ketchup mindenképpen hasznos lehet.
A karotinoidok, elsősorban a luetin, zeaxantin és likopin szerepét a szürke hályog megelőzésének tekintetében is megvizsgálták. Megállapították, hogy a karotinoidok csökkentik a szürke hályog kockázatát, elsősorban azzal, hogy védik a szemlencsét a szabad gyökök okozta károsodástól.
A cukorbetegségnek két formája ismert. Az I. típusú cukorbetegség (IDDM) inzulinfüggő, míg a II. típusú (NIDDM) nem inzulinfüggő. Az előbbit autoimmun-betegségnek tartják, amelynek jellemzője, hogy a hasnyálmirigy inzulint termelő béta-sejtjei sérülnek, és ennek következtében vagy kevés az inzulin termelése, vagy egyáltalán nem történik meg. Az I. típusú diabéteszben szenvedőknek minden nap inzulin-injekciókra van szükségük az életben maradáshoz. Ez a betegség elsősorban gyermekeknél és fiatal felnőtteknél alakul ki. A II. típusú diabétesz jóval gyakrabban fordul elő: minden tíz cukorbetegből kilenc ilyenben szenved. Későbbi életkorban alakul ki és gyakran társul az elhízáshoz. Ebben az esetben a hasnyálmirigy termel ugyan inzulint, ám a szervezet nem képes azt hatékonyan felhasználni, emiatt megnő a vércukor szintje.
A legújabb kutatások szerint a szabad gyökök romboló hatása az inzulinfüggő folyamatokban is érvényesül. Mivel a likopin az egyik legerősebb antioxidáns, feltételezik, hogy bevitele javítja az inzulin hasznosulását is, fékezve a glükóz-intoleranciát. Megvizsgálva az antioxidánsok hatását, azt találták, hogy a II. típusú cukorbetegségben szenvedők esetében közülük egyedül a likopin és a béta-karotin fejtett ki jótékony hatást. Más kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a vérben lévő karotinoidok szintje forgítottan arányos az éhgyomori inzulinszinttel. További érdekesség, hogy cukorbetegeknél eleve alacsonyabb szérumlikopin- és béta-karotin-értékeket mértek, mint egészséges embereknél.
Házi praktikák
Salátakészítés, főzés közben a frissen felvágott paradicsommal simítsuk át az arcunkat, a nyakunkat, sőt a dekoltázsunkat is. Még hatásosabb – különösen zsíros bőr esetén -, ha vékony szeleteivel beborítjuk az arcot és rajtahagyjuk 10 percig, majd leöblítjük. Ha szárazabb a bőrünk, akkor is kihasználhatjuk a paradicsom frissítő erejét, és az összetört húsából egy keveset keverjük bele egy kis túrós- tejszínes- petrezselymes pakolásba.
A házilagos alkalmazás során nem árt tisztában lennünk azzal, hogy a paradicsomban található hatóanyagok mennyisége nagyban függ attól, hogy hol termett és mennyire érett a bogyó. A szabadon termesztett, teljesen érett, friss zöldségben a legmagasabb a C-vitamin tartalom. (forrás)
A paradicsom és a bőrvédelem
Új fegyver lehet a leégés és a ráncok elleni küzdelemben a pizza és a bolognai spagetti. Brit kutatók tíz önkéntesnek napi öt evőkanál paradicsompürét adtak, és azt tapasztalták, hogy a főtt paradicsom fokozta a bőr UV-sugárzás elleni védekezőképességét. Az UV-sugarak a bőr korai öregedését és bőrrákot is okozhatnak.
A paradicsom hatóanyaga a likopin, egy antioxidáns, mely legnagyobb koncentrációban nem a nyers, hanem a főtt paradicsomban található.
A vizsgálat során 10 önkéntes napi 55 g paradicsompürét, valamint 10 g olívaolajat kapott. Az ugyancsak 10 kontrollszemély csak olajat fogyasztott.
Három hónap elteltével a paradicsomot fogyasztó csoport bőrmintái 33 százalékkal több fényvédőt tartalmaztak, és sokkal több volt bennük a prokollagén is, ami feszesen tartja a bőrt, és így gátolja a ráncok kialakulását.
Igaz, hogy a kísérletben csak kevesen vettek részt, és nem is tartott hosszú ideig, a kutatók mégis ígéretesnek találják az eredményt, és nagyobb számú önkéntes bevonásával újabb vizsgálatot terveznek.
Dr. Colin Holden, a brit bőrgyógyászok szövetségének munkatársa szerint bár a likopin önmagában nem nyújt kellő védelmet, ez a kutatás azt bizonyítja, hogy ha az étrendben sok az antioxidánsokban gazdag paradicsom, az hozzájárulhat a bőr védelméhez. (forrás: Informed)
|